ONK Teamzeilen Optimist op Loosdrecht

Winterkampioenschap Soloklasse

LOOSDRECHT- Het komend weekend zullen op de Loosdrechtse Plassen de Optimisten strijden om het Open Nederlands Kampioenschap Teamzeilen. Dit evenement zal worden georganiseerd door de KWVL (Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht’). In totaal doen 15 teams uit Nederland en België mee. De Soloklasse houdt zaterdag haar winterkampioenschap.

Teamzeilen betekent dat teams bestaande uit 4 boten/zeilers tegen elkaar varen. Er zullen zoveel mogelijk wedstrijden per dag gevaren worden over een heel korte baan, die twee kruisrakken, twee halve-windrakken en één voor de winds rak telt. De wedstrijden duren gemiddeld 8 minuten

Elk team vaart meerdere keren tegen een ander team. Er komen per wedstrijd dus 8 boten aan de start. Tijdens dit ONK zijn er alleen op zaterdag al meer dan 100 starts.

Op basis van de resultaten op de zaterdag wordt een goud -en zilvervloot samengesteld, die zondag in de finalereeks om de titel gaan strijden. Het eerste waarschuwingssignaal zal zaterdag om 11.30 gegeven worden en op zondag rond 16.00 uur zal het winnende team bekend zijn. De baan is zodanig gesitueerd dat de wedstrijden vanaf de steiger onder de starttoren van de KWVL goed te volgen zijn.

De Soloklasse sluit het wedstrijdzeilseizoen af op Loosdrecht met het jaarlijks winterkampioenschap. Dit keer op 26 oktober. Gasthaven is die van WV De Vrijbuiter. Naast een aantal wedstrijden is er een social programma met een lezing van Kaj Bocker, de coach van het gouden olympische zeilduo Odile van Aanholt en Annette Duetz. Voor meer informatie, kijk op de site van de Soloklasse onder winterkampioenschap. (https://soloklasse.nl/evenement/winterkampioenschap-super-series/)

Afbeelding 13 Afbeelding 13
Afbeelding 14 Afbeelding 14