Persona-based marketing moet jeugd weer aan het zeilen krijgen

Column Eric van Staten

Hoe ingewikkeld kun je het maken? Dit was mijn eerste gedachte toen ik het verslag las van de jaarbijeenkomst van het Platform Wedstrijdzeilsport en de plannen van de Commissie Instroom Jeugd die met Persona-based marketing (https://www.watersportverbond.nl/media/tslpzbdp/instroom-jeugd-20241021-pptx.pdf?usp=drive_link), de jeugd weer aan het wedstrijdzeilen hoopt te krijgen. 

Steeds minder jongeren zeilen wedstrijd en de deelname aan grote jeugdzeilevenementen loopt alarmerend snel terug. Daarnaast droogt de ’jeugd’ bij veel watersportverenigingen op. Er moet wat gebeuren om het tij te keren.

Sander Jorissen is sinds deze zomer de roerganger van het Platform. Samen met Finnzeiler en marketeer Ronald van Klooster gooit hij een nieuw wapen in de strijd: Persona-based marketing. Een strategie die erop gericht is om met meer precisie en relevantie in te spelen op de behoeften, in dit geval van wedstrijdzeilers en surfers. Gebaseerd op demografische, gedragsmatige en psychologische gegevens waarvoor fictieve profielen (persona’s) worden gecreëerd. Het idee achter Persona ’based marketing is dat je veel campagne gerichter te werk kunt gaan om de juiste doelgroepen (instromers) te bereiken. 

Vooropgesteld dat ik alle goede initiatieven toejuich ben ik vooral van de praktische aanpak. Zo hoorde ik iemand tijdens de jaarbijeenkomst van het Platform vertellen dat zij bij de plaatselijke Albert Heijn een flyer had opgehangen om lokale jongeren uit te nodigen te komen zeilen bij de vereniging. Een groot succes. 

Ik doe zelf al 20 jaar aan radiografisch zeilen en ook wij hebben te maken met een terugloop. Reden om via de socials wat tamtam te maken en afgelopen week resulteerde dit al direct tot drie nieuwe zeilers aan de waterkant.

Bij mijn vereniging, de ARZV in Akersloot, is het zeilen in eenmansboten zoals de Solo en Finnklasse de laatste jaren enorm opgebloeid vooral door het aanstekelijke enthousiasme van enkele clubgenoten. Wekelijks wordt met elkaar en tegen elkaar gezeild, plezier gemaakt en wie zelf geen boot heeft kan altijd een keer proefzeilen in een leenboot. Heel laagdrempelig en een succesvol format.

Natuurlijk kunnen nieuwe instrumenten worden ingezet, zoals Persona-based marketing, maar vaak ligt de oplossing dichterbij en is een stuk eenvoudiger, sneller en efficiënter. 

 

 

Afbeelding 48 Afbeelding 48