Boten verkoop wereldwijd fors gereduceerd

Branche betaalt tol voor records tijdens Covid-pandemie

DUSSELDORF- De watersportsector beleefde tijdens de coronapandemie een onverwachte opleving. Velen kochten impulsief een boot om aan de lockdowns te ontsnappen. Inmiddels is het ’normale leven’ hervat en is boten verkoop wereldwijd in rustig vaarwater beland. Daarnaast is er op de tweedehandsmarkt veel aanbod, wat de verkoop van nieuwe boten remt. Deze trend is in alle Europese markten zichtbaar. 

De registraties van nieuwe boten in Frankrijk vertoonde voor het tijdbestek van september 2023 tot juli 2024 een terugval van 23 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Vergeleken met de pre-Covid-periode 2018/19 betreft het een vermindering van 25,5 procent. Vooral motorboten onder de zeven meter (die qua aantal bijna twee derde van de markt beslaan) en zeiljachten tussen 9 en 16 meter lengte lieten een forse daling zien. Stabiliteit werd waargenomen bij sportieve zeilboten van vier tot zes meter (inclusief jollen) en motorboten met ingebouwde motoren tussen 12 en 16 meter lengte. Catamarans van 10 tot 16 meter stegen daarentegen met vijf procent. 

Bij de tweedehands botenmarkt stelde de FIN (Fédération des Industries Nautiques) een terugval van bijna tien procent vast, wat in lijn ligt met de uitzonderlijke vitaliteit van de post-pandemische markt. In de periode 2023-2024 wisselden 56.324 boten van eigenaar, vergelijkbaar met 2018-2019. Dat is een solidere markt en een goede indicator voor de attractiviteit van de vrijetijdsport in Frankrijk.

Duidelijke tendens

Ook al zijn er op nationaal niveau voor 2024 in Frankrijk nog geen complete cijfers bekend, toch een blik op de cijfers die Beneteau voor het derde kwartaal van 2024 heeft gepubliceerd geeft een duidelijke tendens. Het concern is ’s werelds grootste producent van zeiljachten. De omzet van Beneteau is tot september met 39 procent teruggevallen – waarbij opgemerkt moet worden dat er in het jaar ervoor op ditzelfde tijdstip sprake was van een recordniveau, waardoor de terugval er daardoor nog dramatischer uitziet. Een groot aandeel in de terugval komt voor rekening van de institutionele afnemers, daar consumenten een min van zeven procent voor hun rekening namen.

Daarbij was de zwakke omzet binnen de verschillende segmenten alleen in het derde kwartaal ongeveer gelijk: zowel de boat division als de housing division van Beneteau kenden een terugval van 38,6 procent. Over het gehele jaar gezien (januari tot september) is de omzet van het botensegment met ruim 33 producent gereduceerd. In het housing-segment betrof het slechts zes procent, gezamenlijk 28,6 procent, waarbij het housing-segment iets minder dan een derde van de negen maanden omzet voor zijn rekening neemt. In cijfers uitgedrukt: Beneteau heeft in de eerste negen maanden van 2024 voor slechts 736 miljoen euro aan boten verkocht, waar dat in het voorgaande jaar in dezelfde periode nog een uitstekenede 1.015 miljoen euro betrof. De mondiale onzekerheid binnen de economische markten hebben volgens de Fransen een duidelijke uitwerking op de afzet van Beneteau gehad. Het housing-segment van Beneteau is inmiddels verkocht.

‘Wait and see’ – daarmee wordt door Olivier Bougan het motto van de klanten en daarmee de situatie in Frankrijk samengevat. Een probleem is daarbij nog het renteniveau en de algemene moeilijkheden bij financieringen. De sinds twee jaar merkbare prijsstijgingen voor grondstoffen en uitrustingen, zijn eveneens slecht voor de afzet. De FIN-directeur verwacht echter voor 2025 een stabilisering en een terugkeer naar een lichte groei.

Polen

In Polen werden in 2023  21.648 boten geproduceerd (in 2022 waren dit er nog 24.398) – een daling van 11,3 procent. Vooral buitenboordmotorboten waar nog slechts 19.820 eenheden (ten opzichte van 22.145) werden geproduceerd kenden een flinke terugval. De grootste terugval kwam voor rekening van de motorboten met binnenboordmotor: 232 geproduceerde boten (296) is een minus van 21,6 procent voor een van de twee kleinste segmetnen. Voor Inflatables was de terugval met 8,4 procent (240 eenheden ten opzichte van 262) minder markant. “Voor ons is de terugloop in de vraag naar zeiljachten en boten met buitenboordmotoren, waar Polen om bekend staat, het grootste probleem. Ongelukkigerwijze zien de cijfers er voor 2024 voor dit segment ook slecht uit,” aldus Michal Bak, president van de Poolse brancheorganisatie Polboats. 

Naast de afnemende vraag naar kleinere vrijetijdsboten, voelt de Poolse markt de druk van de tweedehandsmarkt, die door boten die in de pandemie zijn gekocht overspoeld raakt. “Vanuit onze optiek wordt 2025 een jaar van grote uitdagingen voor werven,” waagt Michal Bak een blik in de toekomst. Veel handelaren hebben onverkochte boten in hun hallen staan, daar de Europese botenbeurzen in 2024 voor de Polen niet de door hen verwachte verkopen hebben opgeleverd.’’

Spanje

Uit Spanje wordt in oktober 2024 een inflatiegetal van 1,8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar gemeld. In de eerste tien maanden van 2024 (traditiegetrouw worden er tegen het einde van het jaar onder de Spaanse zon vrijwel geen boten geleverd) werden er 4.734 boten nieuw geregistreerd – 911 of 16 procent minder dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar.

Vooral de segmenten van motorboten onder de zes meter (-19 procent), inflatables (-39 procent) en jetski’s (-19 procent) zijn sterk geraakt. Overigens is er in de laatste categorie in 2024 echter nog steeds 30 procent meer verkocht dan in de vergelijkbare periode in 2022 (1.519 jetski’s ten opzichte van 1.165). 

Eén segment steekt echter positief af ten opzichte van de internationale trend: er was in Spanje een toename van het aantal registraties van boten boven de 16 meter (+ 16 procent oftewel 7 boten meer). Motorboten staan er met een minus van 7.7 procent sowieso niet zo slecht voor. Ruim een derde van de nieuwe boten in Spanje is voor de chartermarkt bestemd. 

Finland 

De inflatie in Finland is met succes teruggebracht tot ongeveer één procent. Echter, de economische groei is praktisch nul en neigt eerder naar het negatieve. De verkoopcijfers van zeiljachten blijven daarom op een laag niveau. Jarkko Pajusalo, CEO van de Finse maritieme industrievereniging Finnboat, verwacht minder dan 20 eenheden voor het hele jaar. De verkoopcijfers van motorboten onder de 12 meter lengte zijn ongeveer 20 procent lager, terwijl ze voor langere boten ongeveer gelijk zijn gebleven. Motorboten tot 7 meter, die momenteel moeilijk te verkopen zijn, maken echter 90 procent van het marktvolume uit. 

”2025 wordt hopelijk een beter jaar,” zegt Pajusalo voorzichtig. De politiek in de Verenigde Staten, Rusland en het Midden-Oosten vormen volgens hem de grootste risico’s. ”Oorlogen en potentiële handelsoorlogen zijn niet goed voor onze business!”

Italië

De Italiaanse botenindustrie heeft in de afgelopen acht jaar haar omzet bijna verdrievoudigd. ”Eind 2023 hebben we het historische record van 8,33 miljard euro bereikt,” verklaart Stefano Pagani Isnardi, directeur van de Italiaanse branchevereniging Confindustria Nautica. De groei in euro’s bedroeg 13,6 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Hierbij groeide het bruto binnenlands product in Italië met slechts 0,9 procent, terwijl de inflatie net onder de één procent bleef.

Ook de export van jachten bereikte in 2023 een piek van meer dan vier miljard euro. ”De Verenigde Staten, met een omzet van 700 miljoen dollar, zijn de belangrijkste markt voor Italiaanse boten,” aldus Pagani.

Voor Italianen is de wind in de rug in 2024 wel wat afgezwakt. Volgens Pagani is de sector teruggekeerd naar een ‘normale groei’. Er is ook in Italië een onderscheid tussen kleine boten en high-end producten zichtbaar. Grote herfstbeurzen zoals de Salone Nautico in Genua en collectieve stands in Florida hebben de markt vanuit Italiaans perspectief ondersteund. Er zijn echter grote verwachtingen voor Düsseldorf. ”De vooruitzichten voor de toekomst blijven positief voor de Italiaanse industrie,” stelt Pagani. Vooral in de superjachtsector, een essentieel onderdeel van de Italiaanse botenindustrie, wordt een kleine groei verwacht. Veel toebehoren voor luxejachten komt eveneens uit de nationale industrie. De orderportefeuille voor superjachten uit Italiaanse werven is gegroeid naar 600 exemplaren met een totale lengte van 22.468 meter (gemiddeld dus 37 meter). Geen enkele natie heeft meer bestellingen. Voor Turkse werven zijn er slechts 132 jachten, 80 in Nederland, 93 in het Verenigd Koninkrijk en 66 in Taiwan. Duitse werven hadden eind 2023 21 jachten in hun orderboek staan, maar met een gemiddelde lengte van 94 meter waren deze wel de langste.’’

 

Bron: Boot Dusseldorf

 

 

 

 

 

boot24_MT52267 boot24_MT52267
Afbeelding 41 Afbeelding 41