Focus op alternatieve aandrijvingen en duurzame jachtbouw

Watersportindustrie in lijn met de tijdgeest 

DUSSELDORF- Duurzaamheid is inmiddels een belangrijk thema binnen de jachtbouw. Met de groeiende bezorgdheid over klimaatverandering, is de ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijftechnologie en het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen de afgelopen drie jaar drastisch versneld. Bijna elke internationale werf houdt zich tegenwoordig met duurzaamheid bezig. 

Een opvallende trend op het gebied van milieuvriendelijke voortstuwing is het gebruik van brandstofcellen, die als het technologische hart van emissievrije mobiliteit worden gezien – ook binnen de jachtindustrie. Deze technologie zet door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof energie direct om in elektriciteit, waarbij alleen stroom, water en warmte worden geproduceerd. Verschillende soorten brandstofcellen – zoals waterstof- of methanolcellen – verschillen in werking en toepassingsgebieden, maar bieden allemaal een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele verbrandingsmotoren. 

Innovatie in technologie 

Scheepswerven zoals Sanlorenzo zetten op brandstofceltechnologie in. Het Italiaanse bedrijf heeft onlangs met de 50 Steel een jacht gelanceerd, dat van een methanol-brandstofcelsysteem gebruikmaakt. Dit systeem zet groene methanol om in waterstof, dat vervolgens wordt gebruikt om stroom op te wekken. Hierdoor kan het jacht tot 90 procent emissievrij worden aangedreven. Methanol kan op kamertemperatuur worden opgeslagen, waardoor het eenvoudiger te hanteren is dan waterstof. 

Sanlorenzo heeft de ambitie om tegen 2030 klimaatneutrale jachten te leveren. Om dit te realiseren, heeft het bedrijf in samenwerking met Nanni Industries en Ranieri Tonissi recentelijk het project ‘Life Mystic’ aangekondigd. Het mede door de EU gefinancierde project heeft een looptijd van 54 maanden. Het totale budget bedraagt meer dan 4,8 miljoen euro, waarvan 60 procent in het kader van het LIFE-programma door Europese subsidies wordt gedekt. Het project richt zich op het testen van motoren en generatoren voor superjachten, die op een combinatie van diesel en methanol werken. 

Brandstofcyclus onder de loep 

Om de operationele efficiëntie te evalueren en de CO2-uitstoot van superjachten te monitoren, hebben de Superyacht Eco Association en de classificatiemaatschappij RINA een innovatieve methode ontwikkeld. Dit initiatief, gericht op jachten langer dan 25 meter en met een bruto-tonnage volume van meer dan 400, richt zich op het reduceren van de ecologische footprint. 

Deze nieuwe methode beoordeelt daarbij de directe emissies van jachten op basis van de gekozen brandstof. Het bijzondere aan deze benadering is de ‘Well-to-Wake’-methodiek, waarbij de volledige levenscyclus van de gebruikte brandstof wordt meegewogen – van productie tot gebruik. Dit maakt een nauwkeurige berekening van de emissie-intensiteit mogelijk. Ook biobrandstoffen zoals HVO (hydro treated vegetable oil) worden hierin meegenomen, ook als deze met conventionele brandstoffen worden vermengd. 

De emissieberekeningen volgen internationale normen en zijn afgestemd op de broeikasgasstrategieën van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de EU. Dankzij deze holistische aanpak kunnen eigenaren en kapiteins beter onderbouwde beslissingen nemen en gerichte strategieën ontwikkelen om hun ecologische footprint te verminderen. 

Rompen van PET-flessen 

Het zijn echter niet alleen de lagere emissies die een superjacht duurzamer maken; ook de materiaalkeuze speelt een grote rol. De Italiaanse scheepswerf Azimut integreert met haar Seadeck-lijn duurzame oplossingen in de eerste hybride motorjachtserie. Het dek van deze jachten wordt standaard van maritieme kurk gemaakt, terwijl 30 procent van de rompstructuur uit gerecyclede PET-flessen bestaat. De voorkeursaandrijving is hybride of elektrisch, aangevuld met zonnepanelen die 1,4 kilowatt bijdragen aan de energievoorziening van het jacht. Het efficiëntere ontwerp, met een scherpe boeg en brede romp, verhoogt de brandstofefficiëntie met maar liefst 40 procent ten opzichte van vergelijkbare modellen. De populariteit van kurk blijkt uit de verkoopcijfers: meer dan 50 procent van de eigenaren van een Seadeck-jacht koos voor deze duurzame optie. 

Sinds het importverbod op teak in de EU experimenteren scheepswerven steeds vaker met synthetische alternatieven, waarbij kurk momenteel als de meest veelbelovende wordt gezien. De afmeting van het dekmateriaal kan flexibel worden aangepast, variërend van trailerbare boten tot superjachten, en dankzij het verbindingssysteem van kurk en de wijze waarop de kurkplaten worden geperst, zoals van Navicork, zijn individuele vormen en groottes geen probleem.

Met het juiste onderhoud en gebruik, gaat een kurkdek overigens net zo lang mee als een teakdek. Daarbij wint kurk het op het gebied van duurzaamheid: de ontginning is een stuk milieuvriendelijker. Kurk is de schors van een kurkeik en kan worden gewonnen zonder bomen te kappen; alleen de buitenste schors van de kurkeik wordt verwijderd. De kurkeik is de enige boom die in staat is zichzelf te regenereren.  

Duurzame innovaties in jachtbouw, aandrijving en brandstoffen staan ook op Boot Düsseldorf 2025 centraal. Scheepswerven presenteren hun oplossingen op hun stands. Daarnaast krijgen innovatieve technologieën voor de botenbouw van de toekomst, duurzame jachthavens en de eisen waar de Europese politiek zich voor gesteld ziet, bij de ‘blue innovation dock’(bid) in hal 10 van de beurs een platform.  De Franse Groupe Beneteau is hoofdsponsor van de bid, en Sanlorenzo fungeert als projectpartner.

 

Bron en foto Boot Dusseldorf

 

boot24_MK1388 boot24_MK1388