Herstel Coenbrug start in januari

Werkzaamheden moeten in mei afgerond zijn

KOOG AAN DE ZAAN - Eindelijk goed nieuws voor de scheepvaart, maar ook de pleziervaart. Eind januari start Rijkswaterstaat met het herstel van de schade aan de Coenbrug over de Zaan die als sinds mei 2021 niet meer draait. De doorvaarthoogte was daardoor beperkt tot 6.20 meter waardoor onder meer zeiljachten met staande mast moesten omvaren.

Op 4 mei 2021 is er een storing opgetreden aan de Coenbrug in de A8 waarbij er ernstige schade is ontstaan aan de bewegende delen van de brug. Daardoor kan de brug sindsdien niet meer geopend worden. Deze schade wordt vanaf 20 januari 2025 hersteld. De brugklep en de draaiende delen van de brug worden gerepareerd.

Verder wordt de bediening, besturing en aandrijving van de brug aangepakt. Ook wordt onder de brug geluiddempende beplating aangebracht, waardoor de omgeving minder geluid van het verkeer zal ervaren. Volgens planning is het herstel eind mei 2025 klaar en kan de brug vanaf dat moment weer bediend worden voor alle scheepvaart.

Gohdar Masson, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord is verheugd te melden: ”De innovatieve oplossing voor deze brug met een ongedempte stalen constructie is het aanbrengen van zogenaamde constrained layer dampers. Dit zijn stalen platen met bitumen die in het voorjaar als onderdeel van deze werkzaamheden zelf hechtend tegen de liggers van de brug aangebracht worden. Hierdoor zal het geluid van het wegverkeer voor de omwonenden echt verminderd worden.’’

Samenwerking 

Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers: ”Dat Rijkswaterstaat binnenkort start met de reparatie van de Coenbrug is goed nieuws voor de inwoners en voor de scheepvaart. Zaanstad is blij dat Rijkswaterstaat niet alleen de brugklep repareert, maar ook zorgt voor de ontdreuning van de klep.’’

’’Samen met omwonenden zetten we ons al lange tijd in om de geluidsoverlast rondom de A8 te verminderen en dit is een belangrijke stap. Voor de scheepvaart is het cruciaal dat de brug voor de zomer van 2025 weer gebruikt kan worden. De Zaan is een belangrijke route voor de scheepvaart en zij moeten al enige jaren omvaren omdat de brugklep kapot is.’’

Scheepvaart hoger dan 6,20 m

Sinds mei 2021 kan scheepvaart hoger dan 6,20 meter niet onder de Coenbrug door. Tot aan de ingebruikstelling van de bediening van de Coenbrug eind mei 2025, kunnen deze schepen blijven omvaren via de Nauernasche vaart. Voor de actuele situatie op de vaarweg kunnen vaarweggebruikers gebruikmaken van de website Vaarweginformatie .

Het wegverkeer op de A8 zal weinig tot geen hinder ervaren van de werkzaamheden aan de Coenbrug. Wel is de brug op 27 en 28 januari 2025 ’s nachts dicht. Er vindt dan een controle plaats op het functioneren van een aantal onderdelen van de brug. Verkeer wordt ter plekke omgeleid en moet rekening houden met extra reistijd. In mei 2025 worden deze controles ’s nachts nog een paar keer herhaald.

Doel vernieuwing 

De Coenbrug maakt op termijn ook onderdeel uit van de grote instandhoudingsopgave waar Rijkswaterstaat voor staat in Nederland. Naast de Coenbrug, staat de komende jaren in Noord-Holland de renovatie en vervanging van tientallen bruggen, tunnels, sluizen en het gemaal in IJmuiden op het programma.

In het kader van deze grote instandhoudingsopgave, wordt op termijn ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de gehele staat van de Coenbrug. Hier vallen de betonnen fundamenten, de vaste en beweegbare brugdelen en alle systemen voor bediening en machineveiligheid onder. Uit dit onderzoek kan volgen dat de brug moet worden gerenoveerd of op den duur volledig vervangen.

 

 

Afbeelding 37 Afbeelding 37
Afbeelding 38 Afbeelding 38