Column: de bemanningslicentie

''Als booteigenaar mag je tegenwoordig blij zijn als je iemand kunt vinden''

Het vinden van bemanning om wedstrijden mee te zeilen was jarenlang niet zo’n probleem. Veel zeilliefhebbers waren blij als ze met je mee mochten. De rollen zijn inmiddels omgedraaid: als booteigenaar mag je blij als je iemand kunt vinden die wil bemannen.

Het is voor niets dat veel zeilers zijn overgestapt naar een eenmansboot wat de populariteit van de Solo-, Finn en O-jolklasse verklaart. Ik heb zelf ook eenmansboten gezeild, maar mijn hart ligt toch bij een meermansboot. Vandaar dat ik na korte uitstapjes naar de 12 voetsjol en Solo voor een zestienkwadraat heb gekozen. 

Een bewuste keuze. Het grote voordeel van deze Hollandse klassieker is dat je niet een super atletische bemanning behoeft te hebben. Dus ook iemand van de steiger kunt plukken om even een rondje mee te gaan zeilen. 

Voor wedstrijden ligt dat iets anders. Dan is het fijn om met iemand te zeilen met enige ervaring en kennis van het spelletje. 

Ik zeil sinds vorig jaar met Pieter, een razend enthousiaste bemanning die altijd wil zeilen. Naast de wekelijkse clubwedstrijden hebben we afgelopen najaar meegedaan aan een evenement op Loosdrecht. Hiervoor moest Pieter wel een bemanningslicentie aanvragen bij het Watersportverbond. Omdat het zijn eerste officiële wedstrijd was, kon hij gebruik maken van een eenmalige gratis opstaplicentie. Speciaal bedoeld als kennismaking voor gelegenheidsbemanningen. 

Omdat Pieter vaker van plan is te bemannen heeft hij onlangs een bemanningslicentie aangevraagd bij het Watersportverbond.

In 2013 is deze licentie geïntroduceerd. Die kwam naast de wedstrijdlicentie die de booteigenaar/stuurman al moest hebben. Dat ook bemanningen ineens een licentie moesten hebben, had vooral een juridische reden. 

Zo werd het althans gecommuniceerd. In principe bestond er tussen de Bond en de bemanningen geen enkele verbintenis. Een hiaat waar met name de Nationale Doping Autoriteit, het Instituut Sportrechtspraak, maar ook NOC*NSF over viel. 

Dit werd opgelost door tegen een symbolisch bedrag van maximaal 5 euro per seizoen bemanningen een licentie aan te bieden. Symbolisch is het bedrag inmiddels niet meer. Als je als bemanning een licentie aanvraagt dan mag je net als de booteigenaar/ stuurman jaarlijks bijna 50 euro afrekenen. 

De licentiekosten zijn gelijk getrokken omdat volgens het Verbond iedere deelnemer evenveel plezier beleeft aan het wedstrijdzeilen.

Volgens de toelichting op de site van het Watersportverbond is het zonder de bijdrage uit licenties onhaalbaar om de wedstrijdzeilsport te organiseren.

Ik hoop dat Pieter zijn licentie bijdrage er dit seizoen uithaalt en veel wedstrijden in mijn zestienkwadraat zal bemannen.

 

Eric van Staten

 

Foto Eize Hoekstra

 

Afbeelding 94 Afbeelding 94