AKERSLOOT- Het afgelopen jaar zijn er veel sloepen en tenders verkocht, die vaak door de eigenaren met een trailer van en naar de waterkant worden gereden. Het rijden met een boot achter de auto is zeker als je dat niet gewend bent, nog een hele uitdaging. Net als met het varen geldt: oefening baart kunst en neem de tijd voor een goede voorbereiding.
Met een boot op de trailer ben je niet gebonden aan een vast vaargebied. Je hangt letterlijk de boot achter de auto en rijdt naar een plek waar je wilt varen. Dat dit populair is blijkt wel uit de files op mooie dagen bij de boothellingen.
Voordat je met je boot op de trailer op pad gaat, is het belangrijk om diverse zaken te checken. Eigenlijk begint dit al bij de aankoop van een trailer. Regelmatig wordt een te kleine trailer met een te lage laadcapaciteit gekocht. De koper baseert zijn keuze op het ledig gewicht van zijn boot en vergeet daarbij de motor, brandstof en bagage te rekenen. Geadviseerd wordt om hiervoor 25 procent veiligheidsmarge te hanteren.
Iedereen die weleens met een boottrailer heeft gereden, weet dat de rijervaring sterk veranderd wanneer er een grote lading achter de auto gekoppeld is. De remweg verandert, de rijeigenschappen van de auto worden anders, het zicht wordt minder en alsof dat niet genoeg is, is er extra wet en regelgeving om rekening mee te houden.
Het spreekt voor zich dat de lading of dit geval de boot goed gefixeerd wordt, oftewel vastgezet aan de trailer. Dus met sjorbanden die voldoende sterk zijn voor het gewicht van de boot. Regelmatig zie je dat boten geheel los staan, omdat de eigenaar van mening is dat zijn boot door het gewicht wel op zijn plek blijft. Of dat het van huis naar de waterkant maar een paar kilometer rijden is. Met alle gevolgen van dien. Als de boot bij terugkeer in de stalling wordt gezet, is het overigens verstandig om de spanning van de sjorbanden te halen.
De lengte die op het kentekenbewijs staat is bindend. Dat betekent wanneer u in- of uitschuifbare onderdelen op de trailer heeft, u eigenlijk alleen maar mag rijden met de trailer in de lengte die bij afgifte van het kentekenbewijs vastgelegd is.
Verlichting
Iedere keer dat de trailer aan de auto wordt gekoppeld is het verstandig om ook even de verlichting te checken. Het is een kleine moeite om dit met een medepassagier even te doen.
Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Aanhanger trekken
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen). Een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Met rijbewijs B+ (code 96) mag u met een autoiedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (lege gewicht + laadvermogen)
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen). Onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.
Onderhoud
Net als een boot heeft ook een trailer onderhoud nodig.
Voorzie alle draaipunten regelmatig van vet of olie. Heb je een boottrailer die je het water in rijdt, dan verdienen de lagers extra aandacht.
Door de constante belasting is de kogelkoppeling aan slijtage onderhevig. Controleer daarom geregeld of de slijtage-indicator nog in het groen staat. Check ook of de veiligheidskoppeling, waarmee de trailer aan de auto vast blijft zitten als de koppeling onverhoopt losraakt, er nog goed uitziet. Bij grote geremde trailers is er een veiligheidskabel die de handrem in zo’n geval activeert.
Je boottrailer blijft in de beste staat wanneer je hem op een droge plek stalt. En dan bedoelen we niet alleen in een overdekte stalling, maar in droge lucht. Als het niet anders kan, kun je de aanhanger onder een groot zeil in de buitenlucht zetten.
Oefening baart kunst.
Niet alleen het rijden met een trailer achter de auto vraagt enige oefening. Ook het te water laten van de boot vanaf de trailer bij de helling. Als je dit niet eerder hebt gedaan, of na een winterstop, is het verstandig om op een rustig moment naar een helling te rijden. Zonder pottenkijkers en andere booteigenaren die haast hebben om te water te gaan.
Rijd de trailer rustig achteruit de helling af en stop zodra de eerste rollers het water raken. Vaak is dat al ver genoeg om de boot met de lier van de trailer te kunnen laten glijden. Vergeet niet de auto op de handrem te zetten en bevestig een lijn aan de boeg van de boot, die je iemand op de kade of steiger laat vasthouden. Een helling kan weleens glad zijn. Pas dus op.
Neem de tijd en herhaal desnoods het te water laten en het uit het water halen een paar keer. Totdat je alles onder controle hebt.
Foto Vaarplezier