AMERSFOORT- Vereniging ’De Schottelboot’ bestaat 30 jaar en bij dit lustrum wordt stil gestaan tijdens een bijeenkomst die van 18 tot en met 20 mei wordt gehouden in de Eemhaven in Amersfoort. Een vloot van 20 oude patrouilleboten zal daar op Hemelsvaart afmeren.
Schottelboten waren meer dan 50 jaar beeldbepalend op de Nederlandse wateren en zijn dan ook onderdeel van het Nederlandse Varend Erfgoed en aangesloten bij de Federatie Varend Erfgoed Nederland (https://fven.nl).
Schottelboten zijn patrouille boten, aangedreven door een (Schottel) roerpropeller. Deze boten zijn voornamelijk gebruikt door de Rijksoverheid (Politie, Douane, Rijkswaterstaat, Koninklijke Marechaussee en Havendiensten). Na een aantal jaren door deze diensten te zijn gebruikt werden ze verkocht. Het grote voordeel van deze boten is dat ze zeer wendbaar zijn, omdat de schroef 360° graden kan draaien. Ook de Amersfoortse Zeeverkenners groep Karel Doorman heeft zo’n schip, nu de ‘Kiek Ut’, deze was vroeger de RP51.
Vereniging
De vereniging De Schottelboot is een enthousiaste groep eigenaren, die deze schepen nu in bezit heeft en onderhoudt. De vereniging is opgericht in 1993 en heeft nu ruim 60 leden met een Schottelboot. Elk jaar wordt er tijdens Hemelvaart een Schottelweekend georganiseerd, waar leden uit het gehele land elkaar mét hun boot kunnen treffen. Dit Schottelweekend wordt telkens op een andere plaats centraal in Nederland gehouden.
Dit jaar zal er tijdens het weekend ook collectief milieuvriendelijke (niet fossiele) z.g. Blauwe Diesel getankt worden, hiermee wordt ca 90% CO2 uitstoot bespaard. Zo kunnen ook oude motoren behouden blijven! (www.blauwediesel.nl).
Historie
De eerste Schottelboten dateren uit 1955 en werden gebouwd bij Scheepswerf ”Schottel” te Oberspay in Duitsland. Deze werf heeft tot 1966 Schottelboten voor de Nederlandse afnemers gebouwd. Vanaf 1962 is de productie van Schottelboten overgegaan naar ”van Leest” in Warmond (v/h Schottelwerft Nederland). Tot 1966 werden er op beide werven Schottelboten voor Nederlandse afnemers gebouwd daarna alleen nog in Warmond.
De schepen van de vereniging variëren in leeftijd en bouw, de oudsten zijn uit de jaren 50 en de jongste schepen zijn uit de jaren 80 en dus “modern”. Ook qua uitvoering zijn er uitersten, van ’grachten politie- boot’ uit Amsterdam tot ’Kustwachtvaartuig’ en de lengtes variëren van 10 meter 80 tot 23 meter 50.
Aankomst/ vertrek
Op Hemelvaartsdag rond 16.00 uur en op zaterdag rond 11.00 uur zal de ophaalbrug ’het Sasje’ over de Eemhaven handmatig voor de hele vloot geopend worden. Een leuk moment om te gaan kijken in Amersfoort.