DEN HAAG- 11th Hour Racing Team heeft zondagavond Den Haag verlaten nadat het walteam de zwaar beschadigde Imoca in minder dan 72 uur wist te repareren. Na een technisch-onderzoek kreeg de bemanning, onder leiding van schipper Charlie Enright, om 18.15 uur het groene licht voor de 2.500 zeemijl [4.630 km] naar Genua. Daar wil het team op 1 juli meezeilen tijdens de afsluitende havenrace.
In het algemeen klassement van The Ocean Race 2022-23 staat 11th Hour Racing Team momenteel bovenaan met 33 punten, twee punten voorsprong op het Zwitserse Team Holcim-PRB en zes punten op het Duitse Team Malizia. Het zeilteam leek op weg om de 14e editie van de race te gaan winnen. De aanvaring kort na de start van leg 7 heeft dit onzeker gemaakt.
De 60-voets raceboot Mālama werd geraakt door concurrent GUYOT environnement - Team Europe en liet een groot gat achter in het achterste gedeelte van de boot. Geen van de bemanningsleden raakten gewond, maar door de grote schade aan beide boten keerden ze terug naar de haven in Den Haag.
De walploeg van 11th Hour Racing Team heeft gezamenlijk meer dan 600 uur gewerkt om het gat in de zijkant van de boot te repareren en na onderzoek door een onafhankelijke inspecteur kregen ze het groene licht om de boot niet alleen naar Genua te brengen, maar ook om deel te nemen aan de In-Port Race.
”We waren vastbesloten dat dit geen einde zou maken aan onze Ocean Race-campagne”, zegt schipper Charlie Enright (VS), ”En ik hoop dat het nog lang niet voorbij is. Het is een bewijs van het harde werk van het hele team dat we, slechts 72 uur na het incident, weer de zee op kunnen.’’
”We zitten erg krap in de tijd, maar we zullen er alles aan doen om naar Genua te komen om ons bij de rest van de vloot te voegen voor de Grand Finale van The Ocean Race. We willen er op tijd zijn voor de start van de In-Port Race op 1 juli, zodat we de kans hebben om deze te winnen. Het is een race-in-een-race en het aftellen is nu begonnen.”