LEUSDEN- Het aantal tankstations voor pleziervaartuigen met het biologische Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) is zeer dun bezaaid. Het zijn er nu slechts 9 in heel Nederland. Dat terwijl de uitstoot van boten met verbrandingsmotoren daarmee sterk verminderd kan worden. HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – pleit voor meer tanklocaties met HVO langs de waterweg.
HISWA-RECRON heeft duurzaamheid als belangrijk speerpunt en stimuleert de elektrificatie van de watersport voor nieuwe vaartuigen. De elektrificatie is in volle gang maar voor het grootste deel van de vloot duurt het nog vele jaren voordat andere vormen van voorstuwing technisch en financieel haalbaar zijn. Dat geldt ook voor de laadinfrastructuur. Pleziervaartuigen met dieselmotoren kunnen echter door het gebruik van HVO op korte termijn al een reductie van CO2-uitstoot bereiken van wel 90 procent.
Jeroen van den Heuvel, adjunct-directeur jachtbouw en watersport bij HISWA-RECRON: “Er zijn nu nog weinig tanklocaties die HVO aanbieden. Op weg naar schonere synthetische brandstoffen, is vervanging van fossiele brandstoffen door HVO een eerste, logische stap. Daarbij: HVO kan gewoon in de brandstoftank waar nog een restje gewone brandstof zit.” HISWA-RECRON wil bovendien voorkomen dat milieubewuste watersporters met jerrycans de HVO langs de weg kopen en dan zelf de tank aan boord vullen. Met jerrycans, een trechter en een smal gangboord is de kans op morsen is groot en daarmee wordt het oppervlaktewater vervuild.
Op de komende watersportbeurs HISWA te water – van 30 augustus tot en met 3 september in Bataviahaven Lelystad – is bij veel exposanten informatie over HVO beschikbaar. Vrijwel alle grote merken van binnen- en buitenboordmotoren voor pleziervaartuigen zijn er vertegenwoordigd.