MEDEMBLIK- Komend jaar vindt de 60e editie van de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace plaats. Het is echter de vraag of de finish van dit zeilevenement weer in Medemblik zal plaatsvinden. Tussen de organisatie en de gemeente is er een oplopend financieel geschil over verschillende kosten, waaronder de havengelden. Raakt Medemblik na de Allianz regatta nu ook de iconische 24 uurs kwijt. Klaas Jan Kroon voorzitter van de organisatie sluit het niet uit en heeft voor komende week een crisisoverleg gepland met zijn achterban.
Door Eric van Staten”
Gestart vanaf verschillende locaties is het een traditie dat de deelnemende jachten plus hun bemanningen na 24 uur zeilen in het Noord-Hollandse havenplaatsje afmeren. Dat is 59 jaar zo. Het evenement trekt niet alleen vele duizenden zeilers. Bij de intocht staat het jaarlijks ook zwart op de kades van bezoekers.... familieleden van de deelnemers, belangstellenden.
Maar of dat komend jaar weer zo zal zijn, is de vraag. Tussen de organisatie en de gemeente is al enkele jaren groeiende onenigheid en dit lijkt nu hoog te zijn opgelopen. Volgens Klaas Jan Kroon gaat het niet alleen over geld maar ook over de wijze waarop de gemeente met zijn organisatie omgaat.
Een punt van discussie is onder meer het havengeld dat moet worden afgedragen voor de schepen van de deelnemers die na de finish in Medemblik afmeren. Het was jarenlang een goed gebruik dat de gemeente dit bedrag voor haar rekening nam. Sinds de havens zijn geprivatiseerd krijgt de organisatie de rekening, zo’n 4000 euro gepresenteerd. Daarnaast betaalde de gemeente de kosten van het traditionele ontbijt op zondagmorgen. Ook dit werd plotseling geschrapt waardoor de organisatie naast de liggelden ook deze kosten moet betalen. In totaal zo’n € 6000,-.
Onzekerheid
Al jaren dringt Kroon bij de gemeente aan op een overeenkomst voor minimaal drie jaar. ’’Nu leven we ieder jaar weer in onzekerheid. Nu moeten we 4000 euro havengeld betalen, waar wat is het volgend jaar?.’’
De subsidie die de gemeente jarenlang gaf is geen vanzelfsprekendheid meer. ’’We kunnen een aanvraag indienen en vervolgens moeten we afwachten of die toegekend zal worden. Dat is voor ons als vrijwilligersorganisatie erg lastig. We kunnen geen financieel risico nemen en willen vooral duidelijkheid. Nu en voor de komende jaren.’’
Deze week had Klaas Jan Kroon een gesprek met verantwoordelijk wethouder Gerben Gringhuis, maar dat heeft hem alles behalve gerustgesteld. ’’Het was een zeer zakelijke ontmoeting.’’
Kroon snapt dat Gringhuis met meer sportorganisaties in Medemblik te maken heeft, maar onvoldoende inziet wat de gigantische impact is van de 24 Uurs voor zijn gemeente. ’’Wie aan de 24 uurs denkt, denkt aan Medemblik. Op alle hoofdprijzen staat een afbeelding van kasteel Radboud. De race geeft Medemblik enorm veel publiciteit. Dat is niet in geld uit te drukken. Het belang dat de 24 uurs in Medemblik moet finishen, dat heb ik helaas niet bij de wethouder geproefd.’’
Er lijkt sprake van een patstelling. Kroon maakt er geen geheim van dat hij het liefst in Medemblik blijft, maar dat hangt helemaal af of de gemeente bereid is een handreiking te doen. ’’Als we voor de afgelopen editie inderdaad die €6000,- moeten betalen en hiervoor geen subsidie krijgen, dan rest ons niets anders dan afscheid te nemen. Dan gaan we naar een andere havenplaats. De komende week heb ik mijn achterban en de voorzitter van de Kustzeilersvereniging bij elkaar geroepen voor spoedoverleg.’’
We hebben de gemeente zelf nog niet om een reactie kunnen vragen. Een woordvoerder laat bij NH Nieuws weten met de organisatie in gesprek te blijven en te verwachten dat ook de 60e editie volgend jaar in Medemblik zal finishen.
Als dit niet het geval is, dan verliest Medemblik wederom een belangrijk zeilevenement. In 2021 was dit al het geval met de Medemblik Regatta die eerder bekendheid genoot als Spa Regatta en Delta Lloyd regatta. Als Allianz Regatta wordt dit internationale zeilevenement sindsdien in Almere gehouden.
Wordt vervolgd!