HAARLEM- De provincie Noord-Holland vernieuwt of vervangt de komende jaren meerdere beweegbare bruggen in de Kop van Noord-Holland. Het gaat vooralsnog om de Stolperbasculebrug, Schagerbrug, Waardbrug en Twee Zwanenbrug. Op 10 januari 2025 ondertekenden de provincie en aannemingscombinatie Reimert-Beentjes een raamovereenkomst voor een samenwerking van 8 tot 10 jaar.
De langdurige samenwerking met een aannemer heeft als doel seriematig meerdere bruggen achter elkaar te vernieuwen, zodat ze gereed zijn voor de komende 100 jaar. Het projectteam begint met de voorbereidingen van het vervangen van de Stolperbasculebrug en het onderhoud van de Twee Zwanenburg. Het onderhoud van de Twee Zwanenbrug is nu gepland voor 2025.
De bouw van nieuwe Stolperburg ten noorden van de Stolperbasulebrug vindt naar verwachting plaats in 2026 - 2027. Daarna volgen de Schager- en Waardbrug. Alle bruggen worden aangesloten op de bediencentrale bruggen en sluizen van de provincie.
Van elkaar leren
Uitgangspunt van dit raamcontract is dat het samen voor langere termijn optrekken efficiënter is en innovatie stimuleert, omdat leerervaringen direct kunnen worden toegepast. Daarmee blijft er ook voortdurende aandacht voor de duurzaamheidsdoelstellingen van de provincie: realisatie met minimale CO2- en stikstofemissies, zoveel mogelijk circulair, social return en gericht op leren en verbeteren. Nauwer samenwerken met de markt leidt naar verwachting tot meer voorspelbaarheid en doet beter recht aan de provinciale ambities.
Duurzame infrastructuur
De provincie Noord-Holland wil haar bruggen en viaducten zo duurzaam mogelijk renoveren of vervangen. Door samen met andere beheerorganisaties dezelfde duurzaamheidseisen te stellen aan de markt, wordt het voor de markt aantrekkelijker om te investeren in innovatieve oplossingen en technieken. De bruggen in de kop van Noord-Holland worden zo veel mogelijk gebouwd volgens het IFD-principe, wat staat voor Industrieel, Flexibel en Demontabel bouwen.
Samen slimmer renoveren en vervangen
Onlangs kondigde de provincie Noord-Holland de samenwerking Samen Slimmer Renoveren en Vervangen (SSRV) aan met Rijkswaterstaat, diverse gemeenten, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam. De samenwerking is nodig omdat de ruim 14.500 bruggen en viaducten in Noord-Holland ouder worden en tussen nu en het einde van de eeuw gerenoveerd of zelfs volledig vervangen moeten worden. Door dit als beheerorganisaties samen op te pakken,worden kosten bespaard en wordt efficiënter omgegaan met menskracht en schaarse grondstoffen. Bruggen en viaducten met dezelfde kenmerken, krijgen een gezamenlijke aanpak zoals nu ook in het klein in de Kop van Noord-Holland met de 4 bruggen gebeurt.
Foto Provincie Noord-Holland