SCHEVENINGEN- De offshore race is vandaag gestart in zeer lichte omstandigheden. Na zo’n anderhalf uur uitstel kon er eindelijk gestart worden. De zon leek het wachten bij de teams veel goed te maken. Maar zodra een startlijn werd uitgelegd kwamen de teams in race mode.
Het lichte weer maakte de start weinig spectaculair. Maar de route daarna is hierdoor juist des te spannender. Zeker met de voorspelde draaiingen en de stroming op de Noordzee waar de zeilers kris kras overheen varen. De race bestaat in totaal uit twee races en de vloot wordt maandag in de loop van de middag weer in de haven verwacht. In de tussentijd zijn de deelnemers te volgen op de tracker: https://offshoresailingworlds2018.com/tracker/
Matchrace in vloot A
De vloot met de grootste boten, A, start als eerste. Aangezien dit ook de snelste boten zijn, starten zij als eerste, zij varen tevens de langste baan van 155 nautische mijl. Team Beau Geste (HKG) weet goed te starten en pakt al snel de leiding in de vloot. Dit is tevens een van de kanshebbers op de wereldtitel. Hun grootste concurrent Outsider, een TP52 uit Duitsland, gaat de strijd aan en blijft dichtbij Beau Geste. De strijdt mondt uit in een ware match race, ze blijven continu stuivertje wisselen voorin de vloot. Toch moeten ze scherp blijven op wat er achter hen vaart, ze mogen de vloot dan leiden, maar op hun gecorrigeerde tijd moeten ze een goede voorsprong opbouwen om in de ranking ook eerste te worden.
De Finse Blue Nights, een Swan 45, vecht hard om aansluiting te vinden met de beide leiders. Jesper Radich (DEN), aan boord van de Blue Nights, durft voor de race nog weinig te zeggen over enige uitkomsten. “Wij hebben een goed team, met het Europees Kampioenschap van 2017 op zak. Maar de weersvoorspelling laat 3 grote winddraaiingen zien. Het team dat hier het beste op inspeelt heeft de grootste kans op een goed resultaat.”
Noorse concurrenten op de baan
In vloot B is er vanaf het begin van het evenement al een strijd gaande tussen de Noorse landgenoten Santa en White Shadow, beide varen in een Landmark 43. Santa won het Wereldkampioenschap al in 2016 en zijn nu van plan voor een tweede keer die titel te behalen. White Shadow lijkt van plan ook stevig voor die titel te gaan strijden, in de offshore zetten ze de aanval stevig in en volgen ze de Santa op de voet.
Eindelijk eerste start voor team Elke
Naast deze twee Noren is de Nederlandse First 40 van Frans Rodenburg, de Elke, een kanshebber op de titel. Vorige maand wonnen ze nog het Europees Kampioenschap IRC in Cowes, en eerder dit jaar behaalden ze al de Nederlandse titel op hetzelfde water. Een goede voorbereiding, tot de terugkomst van Engeland naar Nederland. De boot liep op een zandbank en raakte flink beschadigd. Pas op zaterdag kan de complete boot inclusief gemeten en gewogen worden. Zondagochtend staat de bemanning klaar om het water weer op te gaan. “Dit is echt onze eerste start van het evenement, we hebben gister de practice race gemist. Het is niet de ideale voorbereiding, maar qua zeilen hebben we een goed seizoen gehad tot nu toe. Blij dat we nu in ieder geval kunnen starten.” Het lichte weer waarmee de offshore race start is lastig voor het Nederlandse team. De eerste helft van de race hebben ze dan ook moeite mee te komen met de vloot.
Zwaarste vloot kent goede start
Vloot C heeft het grootste deelnemersveld, op de startlijn is dit altijd spannend. Met zo’n 53 boten op een lijn is het moeilijk niet te vroeg te starten. Dit bleek al tijdens de practice race op zaterdag waarbij de vloot regelmatig opnieuw moest starten. De start van de offshore race verloopt een stuk soepeler, nadat ze na anderhalf uur wachten mogen starten, liggen alle boten op het startsignaal netjes op de lijn. Klaar om de komende 135 nautische mijl op het scherpst van de snede te strijden. Opvallend zijn de Tontin Pups, het jongste team in het complete Wereldkampioenschap. Dit team met slechts twee volwassenen en 6 kinderen heeft een hele nette start, op het signaal weten ze een mooie plek te bemachtigen en al juichend gaan ze als een van de eersten over de lijn. Die goede positie houden ze niet lang vol, maar iedere winst is er een. Rond 18.00 uur pakt J/Lance 12 (FRA) van de Nederlandse de leiding met nog 107 nautische mijl te gaan. Met net iets meer wind in de avond, kan dit klassement er maandagochtend met gemak heel anders uitzien!
De vloot zal naar verwachting tussen 20.00 en 22.00 uur op zondagavond door de eerste finish varen. De langzaamste boten zullen hier tegen verwachting rond 02.00 uur vannacht doorvaren. Hierop gaan ze direct door met de tweede offshore race. Er is dus niet opnieuw een startprocedure, de start/finishlijn is een virtuele lijn die wordt gepasseerd voor IJmuiden. De tweede offshore race is langer en telt zwaarder mee. De punten behaald voor deze race tellen mee in de overall uitslagen en mogen niet afgetrokken worden in het eindresultaat.
Fotografie Sander van der Borch